Jonge ondernemer Jerome Korsten gaat strijd aan met Monsterboard

Bedrijfsreportage het ONDERNEMERS BELANG

Ondernemen zit in je bloed. Je hebt het in je of niet. En als je het in je hebt, is leeftijd geen enkel probleem. De Brabantse ondernemer Jerôme Korsten is hiervan het levende voorbeeld. Jerôme is de eigenaar van Banentop.nl, de nieuwste online vacaturebank. Zijn bedrijf heeft een doeltreffende website, waar werkgevers en kandidaten op een snelle toegankelijke manier elkaar kunnen vinden.

De site is vanaf 15 mei 2008 live en gaat dit najaar veel van zich laten horen in de regio Breda, Roosendaal en Bergen op Zoom. De nu 20 jarige kan inmiddels de eerste regionale uitzendorganisaties en MKB bedrijven tot zijn klantenkring rekenen.

Het idee achter Banentop.nl is om een simpele, eenvoudige en betaalbare vacaturesite neer te zetten. "Onze slogan zegt het eigenlijk al 'No show, just Jobs'. Zo simpel als Google en een stuk goedkoper en overzichtelijker dan Monsterboard. Het draait om het bij elkaar brengen van de kandidaat en werkgever, niets meer en niets minder. Alle poespas eromheen zoals bij andere vacaturesites hoeft van mij niet", aldus de kersverse ondernemer.

Jerôme werkte de afgelopen 2 jaar naast zijn studie als consultant bij een werving en selectiebureau in Breda, waar men actief gebruik maakte van de landelijke online vacaturebanken. "Hierbij stoorden mijn collega's en ik ons aan de vele handelingen, trage werking, onoverzichtelijkheid, gebrek van inzicht per regio, de omslachtigheid en te veel overbodige informatie. Daarnaast stond de hoge prijs van het plaatsen van vacatures totaal niet in verhouding met de kwaliteit", vertelt de jonge ondernemer. Nadat hij diverse online vacaturebanken geanalyseerd had en de minpunten in kaart had gebracht, ontstond het idee om van alle minpunten pluspunten te maken. Zo is het concept van Banentop.nl ontstaan. Kijkend naar de collega-vacaturebanken zag Jerôme, dat er hoofdzakelijk door werving- en selectiebureaus werd geadverteerd en nauwelijks door MKB bedrijven.

Deze groep plaatsten hoofdzakelijk advertenties via dagbladen en weekkranten. Tijd voor een omslag, omdat het aantal en de kwaliteit van de reacties steeds verder achteruit loopt, terwijl de advertentieprijzen maar blijven stijgen. Met Banentop.nl kan elke ondernemer 24/7 zijn/haar vacatures online plaatsen en beheren. Kernpunten daarbij zijn overzichtelijkheid, kwalitatief hoogwaardige CV's, regio gebonden en betaalbaar. Zo kun je al vanaf 99 euro een vacature plaatsen op Banentop.nl. Dit najaar zal de marketing rond de site een enorme boost gaan krijgen. Behalve billboardcampagnes zullen vacatures van klanten ook extra worden gepromoot middels Direct mailings, telemarketing, zoekmachinemarketing en Adwords, waardoor wij kwaliteit kunnen bieden aan de bedrijven die hun vacature plaatsen.

De techniek, die Jerôme ontwikkelde in samenwerking met ClickR Internetcampagnes, is de laatste maanden uitvoerig getest en doorontwikkeld. Zo zit er een uitvoerig matchingsysteem achter de site, waardoor beide partijen sneller tot elkaar komen. De komende tijd zullen er nieuwe functionaliteiten aan de site worden toegevoegd. "Zo zijn we bijvoorbeeld bezig met een zogenaamd recruitersysteem, waar kandidaten vrienden kunnen attenderen op mooie banen in de regio en daarvoor beloond worden middels een puntensysteem. Kandidaten kunnen hiermee sparen voor vakantiekortingen, ski-uitjes, en nog vele andere incentives". Zo proberen we via een innovatieve manier van werken meerwaarde te kunnen bieden aan de arbeidsmarkt.

Het gezicht achter de ondernemer
Jerome Korsten woonachtig in Roosendaal, deeltijd student commerciële economie aan de Avans Hogeschool in Breda. Jerôme past helemaal in het beeld van een moderne, jonge ondernemer: energiek, telefoon nonchalant op de tafel en met een helder doel voor ogen. Overtuigd van zichzelf, maar zeker niet arrogant, wat duidelijk naar voren is gekomen uit het feit dat hij het laatste half jaar met vele specialisten o.a. uit de uitzendbranche heeft gebrainstormd.

De markt/ de toekomst
Hoe ziet Jerôme de kansen voor Banentop.nl? Wat gebeurt er op dit moment in deze branche en hoe ziet hij de toekomst voor Banentop.nl?

Op de arbeidsmarkt is er op dit moment sprake van een enorme krapte, het eerste kwartaal 2008 laat het laagste percentage werklozen zien. De vraag naar geschikt personeel is blijvend en daarnaast neemt het gebruik van internet sterk toe. Kandidaten die op zoek zijn naar een andere baan gebruiken internet steeds intensiever. Door de toenemende druk op de arbeidsmarkt dienen bedrijven snel te reageren op beschikbare kandidaten, Banentop.nl biedt deze mogelijkheid. Kandidaten plaatsen heel gemakkelijk hun cv en gaan niet meer zelf actief solliciteren. Voor ons het komende half jaar om Banentop goed te promoten.

Een ondernemer moet volgens Jerôme dan ook over veel gedrevenheid en doorzettingsvermogen beschikken. Hij moet altijd en overal willen winnen. Maar tegelijkertijd moet je wel met je beide benen op de grond blijven staan. Ook moet je je niet laten afschrikken door (nieuwe) concurrenten. Zolang je maar voor jezelf duidelijk overtuigd bent dat je het beste product levert.

Jerôme spreekt vol enthousiasme over het ondernemen. We vragen hem of hij ooit een baan in loondienst zou willen. Zijn antwoord is duidelijk. Ondernemen werkt verslavend en aan iets anders moet Jerôme echt niet denken. Als je iets bereikt als zelfstandig ondernemer zie je daar resultaat van. Maar als je voor je baas extra hard of goed werkt, merk je daar veel minder van. Bovendien is de uitdaging van het ondernemen gewoon fantastisch.

Bron: het ONDERNEMERS BELANG

 

no show, just jobs

© 2010 banentop alle rechten voorbehouden